مشکلات مترو در کشاکش اختلافات

طی هفته های اخیر، مسافران مترو از افزایش بی نظمی در تردد قطارهای شهری و فشردگی بیش از حد در واگن های مترو به ستوه آمده اند.
به دنبال تماس های مکرر مردم با روزنامه کیهان مبنی بر اختلال در خدمت رسانی خطوط مترو با مسئولان مترو تماس گرفتیم که تا لحظه تنظیم گزارش هیچکدام پاسخگو نبودند .
تعداد زیادی از مردم برای رسیدن به سر کار خود درکلانشهر تهران از مترو استفاده می کنند از این رو در ساعات اولیه و پایانی روزکاری ایستگاه های مترو با ازدحام مردم مراجه می شوند و در این میان ناهماهنگی های گسترده در خطوط مترو مردم را آزار می دهد .
مردم می گویند : تاخیر قطارهای مترو ، شلوغی بیش از اندازه برخی از ایستگاه ها ، نبود فضای مناسب برای معلولان و گروه های خاص از جمله مشکلات مترو است .
خرابی و نقص فنی برخی از قطارها در مسیر و توقف های طولانی و بدون اطلاع رسانی به مردم در طول راه از دیگر مشکلاتی است که مردم در مصاحبه با خبرنگار کیهان بدان اشاره کردند .
از دیرباز مسئولان شهرداری و مترو تقصیر مشکلات موجود را گردن دولت انداخته و می گویند این دولت است که با پرداخت نکردن بودجه مترو از پیشرفت این ناوگان مسافربری عمومی جلوگیری کرده است .
مهندس جعفر ربیعی مدیر عامل شرکت مترو یک سال پیش در توضیح علت مشکلات پبش رو مدعی شده بود : مسافران مترو تاوان اختلافات را می پردازند دلیلی که مردم نیز بر آن مهر تائید زده و می گویند مترو مشکلی جز اختلافات سیاسی موجود بین شهرداری و دولت مشکل دیگری ندارد .
با گذشت یک سال از اظهارات ربیعی این مشکلات همچنان باقی است و مردم تاوان اختلافات را می پردازند .
مدیر عامل شرکت مترو در کنار اختلافات دلایل دیگری را نیز در مشکلات مترو سهیم می داند . وی می گوید : کمبود بودجه و تامین نشدن قطارهای جدید در کنار تحقق نیافتن به موقع وعده ها، مسئولان مترو را با مشکلات عدیده ای روبه رو کرده است.
مدیران شهری در واکنش به انتقادات گسترده مردم اجرا نشدن قانون پرداخت دو میلیارد دلار برای توسعه قطارهای شهری را بهانه می کنند.مشکلات موجود مترو در حالی است که شهردار تهران خرداد ماه سال 87 مدعی شده بود : با افزایش تعداد قطارها و واگن های مترو از آبان ماه مشکلات مربوط به کمبود امکانات در این بخش رفع می شود ، نشان به آن نشان که بیش از دو سال از قول قالیباف می گذرد و هنوز مسئولان شهری کمبود امکانات را دلیلی بر اختلال در خدمات رسانی مترو عنوان می کنند .
مردم در گفتگو با خبرنگار کیهان از هزینه های میلیاردی برای تجهیز ناوگان مترو سخن گفته و می گویند : این بودجه ها کجا هزینه شده است و چرا مردم تاثیر هزینه ها را در بهبود شرایط مترو شاهد نیستند . مسئولان مترو برای بهبود شرایط حتی دست به دامان کمک های خارجی نیز شده اند .
دولت به منظور کمک به توسعه حمل و نقل عمومی پایتخت و با وجود تاخیر متروی تهران در استفاده از تسهیلات مالی خارجی، مهلت زمانی استفاده از تسهیلات 3700 میلیارد تومانی برای توسعه خطوط 3، 4، 6 و 7 را تمدید کرد.
طبق مصوبه سال 1383 شورای اقتصاد، حدود 1070میلیارد تومان تسهیلات مالی خارجی به صورت خالص و 1450میلیارد تومان با در نظر گرفتن هزینه های تبعی برای توسعه خط 3 متروی تهران با فرصت یک ساله در نظر گرفته شده بود.
شهرداری تهران نیز مکلف شده بود که تا شروع بهره برداری این طرح گزارش پیشرفت آن را در مقاطع شش ماهه به دولت ارایه کند.
بر اساس دو مصوبه سال 1385 نیز حدود 490 میلیارد تومان اعتبارات خارجی به صورت خالص و 660 میلیارد تومان با در نظر گرفتن هزینه های تبعی برای خط 6 مترو و همین رقم نیز با فرصت یک ساله برای خط 7 اختصاص یافته بود. طبق مصوبه سال 1386 شورای اقتصاد هم 684 میلیارد تومان تسهیلات مالی خارجی به صورت خالص و 924 میلیارد تومان با احتساب هزینه های تبعی برای احداث خط 4 متروی تهران اختصاص یافته بود که شهرداری و مترو از این امتیازات استفاده نکرده اند، با این وجود دولت مجددا فرصت 18 ماهه ای به این نهادها اعطا کرده است.
انتقادی که چندی پیش رئیس جمهور نیز به آن اشاره کرده گفت : از سال 66 تاکنون 5700 میلیارد تومان هزینه مترو شده که اگر بهترین سیستم ها را از دنیا می خریدیم، مبلغ آن کمتر از این عدد می شد.
یک نماینده مجلس نیز می گوید : در زمان حاضر تناسبی میان بودجه تخصیص داده شده به مترو و هزینه کرد و امکانات آن وجود ندارد و شهرداری باید پاسخگوی این ابهامات باشد.
فاطمه آلیا در مورد تخصیص اعتبار 2میلیارد دلار به مترو ، اظهارداشت: تاکنون بودجه های قابل توجهی به مترو اختصاص داده شده است ولی به تناسب این اعتبار، مترو در جایگاه مناسبی در کشور قرار نگرفته است.
وی با تاکید براین که شهرداری تهران باید گزارش عملکردی از نحوه هزینه کرد بودجه هایی که تاکنون به بخش مترو اختصاص یافته به دولت ارائه کند می گوید : نمایندگان مجلس نیز به طور قطع این مطالبه را از شهرداری دارند .
طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی با توجه به اینکه بودجه کشور از چند سال گذشته عملیاتی شده است هر دستگاهی بخواهد از دولت بودجه بگیرد بایستی گزارش عملکرد گذشته و برآورد هزینه طرح های آینده خود را به دولت ارائه دهد . دولت این گزارش ها رابررسی کارشناسی کرده و متناسب با نیاز آن دستگاه بودجه اختصاص می دهد .
این در حالی است که شهرداری در ارائه گزارش به دولت ( و حتی در ارائه گزارش به شورای شهر ) تعلل کرده است .
شهرداری همواره از دولت به خاطر تخصیص نیافتن بهنگام اعتبارات گلایه دارد در حالی که به وظایف قانونی خود در ارائه گزارش به دولت و نیز به شورای شهر تعلل کرده است .

/ 0 نظر / 23 بازدید